Utfordringer rundt godkjenning av studiepoeng i opplæringsdelen (25/09/13).

Til stede: Knut Aukland, Magnus Dølerud, Knut Melvær (Sekretær), Pål B. Svenungsen (Leder), Håkon Tandberg

STIP-HF hadde onsdag 25. september et møte for å diskutere en sak foreslått av Knut Aukland (AHKR). Saken har bakgrunn i hvordan (frie) studiepoeng innenfor opplæringsdelen av forskerutdanningen blir godkjent på instituttnivå, og kravene for å få konkrete kurs oppført i grads-vitnemålet. Aukland har i forbindelse med dette forfattet et utkast til et forslag: Anmodning om innføring av tillit som eget element i dokumentasjon for forskerutdanningen. STIP-HF stiller seg enig i at det burde praktiseres tillitt og at en bekreftelse på konferansedeltakelse (eller lignende) fra Ph.D.-kandidat, veileder og forskningskoordinator ved instituttet burde være nok for å få studiepoeng godkjent og nevnte deltakelse oppført på vitnemål.

STIP-HF vil utforme et forslag til ordning som sendes inn som sak til fakultetstyret. Knut Aukland og Knut Melvær vil også ta dette opp i instituttrådet ved AHKR.

Dersom du ønsker å vite mer eller komme med innspill til denne saken, ta gjerne kontakt